Tweede week - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Lise Hertog - WaarBenJij.nu Tweede week - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Lise Hertog - WaarBenJij.nu

Tweede week

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Lise

06 Juli 2013 | Israel, Tiberias

Sorry dat het zo lang duurde, maar ik heb hiervoor alleen tijd tijdens het weekend. Soms ook door de week maar heel vaak werkt het internet heel slecht. Dat is wel achteruit gegaan dit jaar. Maar het eten is in ieder geval verbeterd. We hebben een andere kok en keuken personeel. Het menu is grotendeels hetzelfde (alleen helaas geen pizza dit jaar) maar het is beter klaargemaakt en we krijgen ook veel varianten. De kip word bijvoorbeeld op heel veel verschillende manieren klaargemaakt (en is ook gaar :) ). Op deze manier is het iets makkelijker vol te houden. Hoewel ik (nu de derde week voorbij is) het intussen wel zat begin te worden. Oh, en dit keer hebben we groentes! Doperwten, bonen, wortels, bieten…. dat is ook een hele verbetering. Dan hoef ik niet alleen maar op komkommer en tomaat te leven. ;)
Hmm… wat is er deze week allemaal gebeurd…
We zijn op maandag begonnen met een nieuwe probe in de pleister vloer. De pleister was hier ongelooflijk hard en we kwamen er met onze kleine houwelen bijna niet doorheen. Bovendien sprongen er allemaal kleine splinters omhoog elke keer als de houweel in contact kwam met de vloer. We besloten al vrij snel dat het te gevaarlijk was en we vroegen Sirpa om in de opslagcontainers te kijken of er veiligheidsbrillen waren. Die waren er gelukkig, dus na het ontbijt gingen de brillen op, sjaals voor onze mond en neus en de grote pikhouweel er bij. We deden om de beurt een stuk uithakken. Uiteindelijk bleek de laag op sommige plekken 11 centimeter diep te zijn! En het zat helemaal vol met stenen. Het duurde dus wel even voor we er door heen waren. Het was zwaar werk (iedereen had blaren na een dag werken), maar we vonden het wel erg leuk om te doen.
Dinsdag zijn we hiermee verder gegaan en hebben we het tot aan de bedrock omlaag gebracht. In de grondlaag onder de vloer zat alleen maar Laat Romeins aardewerk. Dat betekend dat we een onvervuilde locus hadden en deze kunnen gebruiken voor datering van de pleister vloer. Daar waren ze erg blij mee. ’s Avond s had ik mijn lezing. Ik was er niet echt zenuwachtig voor, tenminste, tot het moment dat Byron en Raimo (co-directors) met het plagen begonnen. “Wij kunnen onze lezing wel afzeggen want na vanavond vind niemand die van ons meer interessant” en meer van dat soort opmerkingen. Ik was niet helemaal tevreden over hoe het ging ’s avonds, maar ik hoorde erna alleen maar positieve reacties. Iedereen vond het goed gaan en erg interessant dus… Ik was in ieder geval blij dat het voorbij was. Nu kon ik me concentreren op de rest.
Woensdag begonnen we weer aan een nieuwe probe. Weer door de pleister laag heen hakken, weer grond en dan bedrock. We begonnen het een klein beetje zat te worden wat ook wel te merken was aan het werktempo en de meligheid tijdens het werken. We vonden het wel leuk om te doen maar het feit dat we niets bijzonders vonden…. na een poos was Iiris zelfs helemaal dolblij wanneer ze een stukje aardewerk vond…. dat zegt genoeg neem ik aan. :)
We hoefden ons niet echt te haasten gelukkig, omdat we al ver voorop schema lagen. We hebben dan ook de rest van de week hieraan gewerkt.
De rest van de synagoge schiet nu echt op. We kunnen steeds meer van de layout zien. Er zijn nu verschillende mensen muren en dergelijke aan het tekenen en dit word allemaal gedigitaliseerd. Ik heb wat resultaten gezien en het is echt heel mooi wat ze hebben gedaan. De plattegrond van de synagoge is wel erg ingewikkeld geworden. Er komen steeds meer muren en kamers tevoorschijn, gebouwd in verschillende fases. De tekeningen zijn dus erg handig om wijs te worden uit de vele muren.
Wat is er verder gebeurd deze week… Ik heb het erg druk gehad met de studenten die in de shelter kwamen werken. Gelukkig konden ze na een paar dagen vrij zelfstandig werken. Alleen wisselden we ze steeds af met wat ze moesten doen, met als gevolg dat ik het weer moest controleren of het goed ging en ze soms bijstaan. Maar we komen nu wel weer op schema met de registratie dus dat is goed.
Oh, en deze week zijn we een keer naar de Pilgerhaus geweest. Dat is bij Tabgha, vijf tot tien minuten rijden hiervandaan. Ze hebben een kleine cafetaria waar we soms heen gaan om te relaxen. De meeste gaan er heen voor de Taybeh (bier). Maar ze hebben een hele mooie tuin waar ze een terras hebben met prachtig uitzicht over het meer. Ook kun je hier heel goed de sterren en de maan zien. Je kunt hier dus heerlijk even ontspannen. Dat hadden we ook wel even nodig.
Dat was de tweede week. Voor ons gevoel zitten we hier al veel langer. Vooral nu de groep wat hechter begint te worden. Hoewel, het is anders dan vorige jaren. Misschien komt het omdat de groep groter is, maar er zijn verschillende personen waar ik nooit mee praat. Vorige jaren had je met iedereen wel een keer een goed gesprek.
Ik heb trouwens geprobeerd wat foto’s er op te zetten maar het internet werkt te traag of zo om dat te doen. Ik blijf het proberen en anders doe ik het als ik weer thuis ben. (Er staan een paar foto’s op Facebook)

Groetjes vanuit het warme Israël

  • 06 Juli 2013 - 10:04

    Nicolien:

    Hoi Lise,

    Het klinkt allemaal heel druk, maar wel gezellig. Hoop dat je er veel plezier beleeft naast het harde werken!!
    Geniet er nog even van.

    Groetjes vanuit het eveneens lekker warme Nederland

  • 06 Juli 2013 - 11:36

    MarJet:

    Hey Lise,

    wat leuk om nu jouw blog te lezen... Maar altijd hetzelfde eten herken ik ook vanuit Afrika. Bij de nonnen kregen we iedere dag gewoon standaard hetzelfde, BAH! Als je in NL bent ga je je weer vergapen al het lekkere NL eten. Die ene foto die er wel op staat ziet er prima uit. Heerlijk dobbere op een bootje :) Geniet nog van de tijd in Israel,

    Groetjes MarJet

  • 06 Juli 2013 - 11:38

    MarJet:

    Oh... Kom ik er achter dat de foto met het bootje een advertentie is...

    BLOND??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lise

Actief sinds 10 Dec. 2011
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 24744

Voorgaande reizen:

17 Juni 2015 - 20 Juli 2015

Horvat Kur 2015

10 September 2013 - 16 Oktober 2013

Jordanië 2013

16 Juni 2013 - 15 Juli 2013

Horvat Kur 2013

17 Juni 2012 - 13 Juli 2012

Horvat Kur 2012

10 Januari 2012 - 30 Januari 2012

Kaapstad en Robben eiland

Landen bezocht: