Brand - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Lise Hertog - WaarBenJij.nu Brand - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Lise Hertog - WaarBenJij.nu

Brand

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Lise

08 Juli 2013 | Israel, Tiberias

Ik zal maar even een verslag over de brand schrijven zodat iedereen op de hoogte is.
Gistermiddag/avond was er brand bij onze site. Alles op de heuvel is verbrand (er staat heel veel onkruid). Tine en ik waren al op onze kamer en in bed, toen Tine haar wekker op de telefoon wilde instellen. Ze zag dat Jürgen had gebeld en ze belde hem meteen terug. En toen hoorde we het nieuws. Jürgen, Stefan en Stefans dochter waren bij de site samen met de brandweer en het leger. Het leger was vlakbij aan het oefenen en kwam helpen/kijken. Er waren zelfs enkele tanks. Dus Tine en ik snel wat kleren aangetrokken en naar buiten gegaan. Daar hebben we de lijst met kamers en namen gepakt en zijn we op deuren gaan kloppen. Heel veel lagen namelijk al in bed, maar we moesten ze toch vertellen dat we niet om 4 uur op hoefde te staan. Er was besloten om om 7 uur te ontbijten en daarna naar de site te gaan. Niet iedereen was blij dat we ze wakker maakten maar iedereen was vooral geschokt door het nieuws. Om een uur of tien kwamen ze terug naar het hostel en hoorde we uitgebreid het verhaal. Ze kwamen achter de brand omdat er blushelikopters/vliegtuigen rond de site vlogen. Toen waren ze voor de zekerheid maar gaan kijken.
Vanochtend zijn we dus rond half 8 naar boven gegaan nadat Jürgen en Stefan eerst naar boven zijn gegaan om te kijken of het veilig was. Gelukkig waren er geen problemen met de weg.
Het was heel raar om de site te zien. De brand was precies bij de omheining gestopt, alles buiten de omheining en dus op de heuvel waar de site lag was verbrand, maar alles binnen de omheining inclusief de ontbijtspullen en de toiletten waren onaangetast. En nog vreemder om te zien was het pad naar boven. Tussen de zwart verbrande planten liep een geel paadje naar boven. Er werd meteen al verwezen naar de Yellow Brick Road uit de film Wizard of Oz. Boven hebben we eerst gecontroleerd wat er allemaal beschadigd was. Twee tenten waren lichtelijk gesmolten en een aantal palen, en ook een aantal touwen waren doorgebrand. Erger was de schade bij de gereedschappen, bijna alles was verbrand. Ook was er een stapel zandzakken (vrijdags aangelegd) die aan één kant gesmolten waren en dus onbruikbaar. Iedereen werkte ontzettend goed samen. Ulla en ik zorgde ervoor dat de eerste groep mensen die er al waren de palen en touwen losmaakten en vervolgens de kapotte tenten weghaalden. Vervolgens versleepten we een andere tent waarna we die weer opgezet hebben. Daarna ben ik samen met Anne naar het hostel terug gegaan om nieuwe vondstenzakjes en dergelijke te halen. We kregen echter ook het bericht dat we spullen mochten lenen van een opgraving dichtbij dus daar zijn we toen naar toe gegaan. Dat was echter drama. Sirpa en Stefan hadden ons de weg gewezen maar het duurde erg lang tot er iemand kwam dus Stefan gaf mij zijn telefoon en zij gingen naar Tiberias om gereedschappen aan te schaffen. En Anne en ik bleven wachten… en wachten… en wachten…. Bleek uiteindelijk dat we bij het verkeerde gedeelte stonden te wachten. En vervolgens was het ontzettend moeilijk om de andere ingang te vinden. Heel veel gereedschappen hadden ze trouwens ook niet. Uiteindelijk waren we rond 11 uur op de site terug. Twintig minuten later stopten we al voor de dag. De gereedschappen waren geteld, tenten opgezet, nieuwe zandzakken gemaakt, en er was schoongemaakt. Er was zelfs een poos gewerkt op sommige plekken en de tekenaars hebben heel veel kunnen doen. Tja… dat was een vreemde dag. Maar het was wel mooi om te zien hoe goed iedereen samenwerkte met elkaar en luisterden en zo. Dan kun je toch wel zien dat we een vrij hechte groep zijn geworden.
Het voordeel van deze brand is dat we nu in ieder geval veilig zijn voor eventuele andere branden, alles wat brandbaar is is weg :s En het deed ons realiseren dat we toch echt beter moeten bedenken van te voren wat we moeten doen als er brand uitbreekt. We hebben heel veel geluk gehad dat de site onaangetast is en vooral dat niemand aanwezig was.

Ps. Ik zal wat foto’s erbij zetten.