Laatste week - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Lise Hertog - WaarBenJij.nu Laatste week - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Lise Hertog - WaarBenJij.nu

Laatste week

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Lise

15 Juli 2013 | Israel, Tiberias

Nou, ik heb al verteld hoe het maandag ging op de site. Het was een vreemde week. Naast de brand moest ik ook nog eens oppassen dat ik mijn verbrande huid bedekt hield. Oftewel, lange broek en t shirt met korte mouwen aan. Alleen schuurt het ook langs de verbrande huid en de huid trok ook nogal tijdens het hurken enzo. Dus het kwam voor mij wel goed uit dat ik maandags niet hoefde te werken. Dinsdags ging het al iets beter maar ik moest wel regelmatig even opstaan. Er was niet zo heel veel meer te doen dus dat kwam ook goed uit.
We liepen nu door de brand wel ietsje achter op het schema maar gelukkig is het wel goed gekomen. We zijn donderdags gewoon om 5 uur begonnen in plaats van 8 uur.
Dinsdagavond hadden we de Hollandse party. We hebben er dit keer wat meer werk van gemaakt. Er was een sketch voorbereid over hoe Hollandse politieke partijen discussiëren hoe ze een nieuw square gaan openen. En dan komt er een telefoontje over de brand en dan komen alle partijen bij elkaar om een bijdrage op te halen voor nieuwe werktuigen. Dit werd gepresenteerd aan Jürgen. Tenminste, toen hij eenmaal terug was vanuit het ziekenhuis. Hij was ’s ochtends namelijk helemaal niet lekker en is voor de zekerheid naar de dokter gegaan. Waarschijnlijk gewoon alle stress rondom de brand, er was niets ernstigs. Verder hadden we voor het feestje cocktails gemaakt in vier kleuren, de kleuren van de vlag natuurlijk. En de bekertjes waren versierd met de Hollandse vlag en leeuw. En we hebben wat Hollandse muziek opgezet en ze de Kabouter Plop dans geleerd :) Niet iedereen was het daarmee eens maar uiteindelijk kwamen we er niet onderuit. Oh, en Hans (man van Anneke) was aangekomen met zoon en schoondochter en zij hadden stroopwafels en drop meegenomen. Dat was erg in trek. Het was erg gezellig.
Op woensdag werd er begonnen met schoonmaken en zandzakken vullen. Ik kreeg de leiding over het schoonmaken en iedereen wijzen waar ze moesten schoonmaken. Twee oude squares van jaren geleden waren erg overgroeit. We hebben daar uren over gedaan met zo’n vier man. En overal is as te vinden. En zodra je je omdraait ligt er al weer grond, as en/of plantenresten in het square. Dit komt omdat de planten die dit normaal tegenhouden nu afgebrand waren. :s We zaten ook midden in de brandende zon omdat hier geen tenten staan. Ook werd er aan het einde van de ochtend de rest van de tenten weggehaald dus toen was het helemaal erg warm. Alleen de staftent stond er nog. Langzamerhand werden er ook werktuigen, degene die er nog waren na de brand, en andere dingen naar beneden gebracht in voorbereiding voor donderdag. Donderdag zou Herzl en zijn zoon komen om de spullen naar de containers te brengen. Ik werd de leiding gegeven over de containers. Oftewel, ik werd met een aantal erheen gebracht en ik moest een lijst maken met wat er al was en wat er gebracht werd. En er voor zorgen dat het op de juiste plek kwam. Ik heb eerst wat dingen anders neergezet zodat we er makkelijker bij konden. Maar wat een hitte zeg! Pfff… ik wist meteen weer waarom ik er altijd voor zorgde dat ik niet bij de containergroep terecht kwam. De rest liep nog heen en weer maar ik stond pal in de brandende zon de lijst bij te houden. En in de shelter moest ik de lijst uitwerken. Maar ze waren wel blij dat ik dat allemaal deed. Er werd meteen gevraagd of ik alle spullen in de shelter ook kon herorganiseren en inventariseren. Elk jaar aan het begin van het seizoen weten ze niet wat er allemaal is en moet komen.
Donderdagmiddag werden de pasfoto’s en de groepsfoto’s genomen met de gebruikelijke hilariteit. Het duurt elk jaar een hele poos voor alles erop staat.
Om 7 uur hadden we ons gebruikelijke afscheidsdiner in de tuin. Ze hadden dit keer zelfs rundvlees! En ijs na! (iedereen is gek op de ijsdagen hier) Na het eten kwam natuurlijk de ceremonie waarbij iedereen een certificaat krijgt en alle staf krijgt een klein kadootje. Wij kregen dit keer een sleutelhanger met een hele maffe foto van Jürgen erop “zodat we altijd aan Horvat Kur zullen denken”. Ik zal kijken of ik er van de week een foto op kan zetten.
En daarna hadden we een feestje natuurlijk. Ik had ook wat te vieren. Ik had die dag te horen gekregen dat mijn scriptie officieel is goedgekeurd door de Examencommissie: ik ben geslaagd!! Dus dat werd ook meteen gevierd. Oh, wat ook leuk was, Jusu had een lied geschreven over Horvat Kur. Ontzettend leuk geworden. Hij heeft het minstens wel vier keer moeten spelen die avond. Daarna had hij zere vingers en zei dat hij niet meer kon spelen. Hij heeft nog wel een liedje gespeeld toen de eerste groep vertrok om 01.30 uur. We zijn die nacht aardig lang opgebleven, ik ging om 4 uur ongeveer naar bed. Ik heb uiteindelijk maar 15 minuten geslapen ofzo, want ik kreeg een nachtmerrie. En om half zes gingen we toch weer naar de site dus…
Maar dat vertel ik in het laatste verslag. En dat moet wachten tot ik thuis ben, want er gaan nu weer mensen vertrekken dus die moet ik uitzwaaien en ik vertrek zelf over een uurtje naar het vliegveld. Ik ben om 20.50 uur in Amsterdam als alles goed loopt. Eerst die security check maar weer afwachten…
groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lise

Actief sinds 10 Dec. 2011
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 24736

Voorgaande reizen:

17 Juni 2015 - 20 Juli 2015

Horvat Kur 2015

10 September 2013 - 16 Oktober 2013

Jordanië 2013

16 Juni 2013 - 15 Juli 2013

Horvat Kur 2013

17 Juni 2012 - 13 Juli 2012

Horvat Kur 2012

10 Januari 2012 - 30 Januari 2012

Kaapstad en Robben eiland

Landen bezocht: