De derde week - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Lise Hertog - WaarBenJij.nu De derde week - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Lise Hertog - WaarBenJij.nu

De derde week

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Lise

14 Juli 2013 | Israel, Tiberias

Het is een beetje hectisch op het moment dus ik heb dit later kunnen schrijven dan gepland. Maar hier dus alsnog wat we in de derde week hebben gedaan.
Na het lange weekend had iedereen heel veel moeite om op te staan om vier uur en te werken. Het was dan ook aardig stil op de site. Als je nagaat dat we met ongeveer 30 man daar rondlopen… Zelfs Ethan was stil. Ethan is één van de Amerikaanse studenten en hij weet de sfeer er goed in te houden. Hij is eigenlijk altijd vrolijk en hoewel zijn humor soms wat flauw is zorgen zijn grappen er wel voor dat iedereen het volhoud. Ook is hij altijd heel enthousiast als hij iets vind en heeft dan ook een dansje :D Wat ook goed voor de sfeer is dat hij en Philipp overal een liedje bij bedenken. Ze hebben intussen al een hele CD bij elkaar bedacht. Jullie kunnen wel nagaan dat we hem deze week hard nodig hadden. :s
We merkten dat de groep ook een stuk hechter was geworden. De Russen houden zich nog wat apart net als de Roemeense meiden, maar ook zij werden langzamerhand wat losser. De groep kan goed met elkaar opschieten. Helaas zijn ze ’s ochtends wat minder snel geworden. We hebben nu meer moeite om ze op tijd op de site te krijgen.
Wat hebben we verder gedaan deze week… mijn team is in een nieuw square begonnen. Tenminste, het is een square van 2011 dat nog niet af was. En wij moesten het dus afmaken en tot bedrock omlaag gaan. Het ligt voor de zuidelijke ingang en we wilden zien hoe de fundering hier was en controleren tegen het square naast ons. We hebben hier enorm veel aardewerk gevonden. We hebben zelfs het record gebroken. Op één dag hadden we 1166 fragmenten aardewerk. We maakten de grond los met de grote houweel en dan gingen we op de knieen zitten en pakten de stenen en de aardewerk ertussenuit. Steen in de ene hand en aardewerk in de andere en de emmers voor ons om het er in te gooien. Het werd een automatische beweging, wat uiteindelijk een probleem opleverde toen iemand de twee emmers omwisselde  Uit één laag (verdeeld over 3 dagen) vonden we in totaal 2327 stukken aardewerk. De eerste twee weken vonden we bijna niets en nu juist heel veel. Iiris is trouwens intussen vertrokken naar huis. Ik heb nu Saimi erbij gekregen. Ook uit Finland. Ik vond haar in het begin een beetje vreemd maar nu ze in mijn square zat heb haar beter leren kennen en ze is erg aardig, heeft ook goeie humor wat erg belangrijk is met deze lange dagen.
En verder…. oh ja, de 4th of July party… oftewel het Amerikaanse feestje. Erg leuk was dat. Byron en sommige van de studenten zongen een aantal liedjes, ze leerden ons een aantal dansen en ze declameerden een stukje van de onafhankelijkheidsverklaring, of was het iets anders… hmmm… nou ja, het was erg gezellig. Helaas konden we niet te lang opblijven omdat we vrijdags weer moesten werken. En dat was volgens mij de derde week. Ik heb wat moeite met herinneren wat er allemaal gebeurd is. De dagen zijn hier zo lang dat het aanvoelt alsof we hier al maanden zijn en het is moeilijk om de dagen en weken te onderscheiden.
groetjes

• 14 Juli 2013 - 08:35

Victoria En Martijn :

Lise,

Het was weer leuk om alles te lezen wat je mee hebt gemaakt.
    Geniet er nog van vandaag.

Fijne reis en tot snel!!!

Groetjes ons