De eerste week - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Lise Hertog - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Lise Hertog - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Lise

29 Juni 2013 | Israel, Tiberias

Oke, ik wilde het op volgorde vertellen, maar ik heb nieuws dat ik toch eerst even wil vertellen. Ik hoorde maandags (de 17e) dat er dat weekend een vergadering was geweest over het studie seizoen volgend jaar en de publicatie. En toen kreeg ik ook te horen dat ik daarin een deelhoofdstuk mag schrijven! Mijn eerste publicatie! Tenminste, dat dacht ik. Nu hoorde ik gisteren dat Jürgen een artikel aan het maken is voor een tijdschrift in Israël en mijn naam komt daar ook op te staan! Dus, nu al twee publicaties in het vooruitzicht :D

Oke, terug naar het verslag. Normaal gesproken gaan we op maandag de site vrijmaken van onkruid en schoonmaken en zo. Maar er waren al veel mensen een aantal dagen eerder aangekomen en die hadden alles al weggehaald. Dus op maandag (zeven uur ontbijt, half 8 weg) moesten we schoonmaken en tenten maken en opzetten. Het was een kort dagje dus en de temperatuur was niet al te hoog dus het was goed te doen zonder tenten. ’s Avonds werd er een introductie gehouden over de normale procedure in het veld, veiligheidsvoorschriften, de vondsten die ze kunnen verwachten enz. De meesten gingen vroeg naar bed aangezien we vanaf dinsdag om half 5 het suikerontbijt hebben en vanaf kwart voor richting de site gaan.
Ik heb drie mensen in mijn team gekregen (Myriam, Iiris en Johanna). Dat is niet veel, vooral als je bedenkt dat de rest van de teams allemaal uit zo’n acht tot tien mensen bestaat. Dit is echter expres zo gedaan. Ik ga namelijk de probes doen onder de pleister vloer. Dat betekend squares van 1 bij 1 meter en dan door de vloer heen hakken. We willen zien hoe de vloer in relatie staat met de muur, bema of column (ligt eraan welke probe). De drie zijn allemaal terugkomers dus ze weten wat ze doen en hoe ze voorzichtig te werk moeten gaan. De probes zijn erg belangrijk voor o.a. de datering. Het moet dus goed gebeuren.
Myriam deed deze week het registreren op de Ipad. Iiris en ik moesten eerst een stukje afmaken in de bema voor we aan de probe konden beginnen. Dit was echter een heel klein plekje dus Johanna ging eerst ergens anders heen. Iiris en ik hebben op onze buik moeten liggen om erbij te kunnen en hoe dieper we kwamen hoe meer we ons op moesten vouwen. We hadden ook geen tent dus na het ontbijt begon het erg warm te worden. We hebben toen een tent geïmproviseerd door tentdoek over wat palen boven het gat te gooien. We hadden dus een heel klein tentje over een nog kleiner werkplek. Maar we hadden het erg gezellig. Iiris heeft foto’s gemaakt dus zodra ik die heb laat ik ze zien.
Toen we dit afhadden begonnen we met z’n drieën aan de eerste probe. We vonden niet echt bijster veel vondsten maar het ging tenslotte ook om de lagen in de vloer en dergelijke te zien.
Donderdags kwamen er nog meer mensen aan, pastors vanuit Zwitserland (met één jongen van 11), zij blijven een week om te helpen op de site. We hadden dus donderdagsavonds al de Zwitserse receptie in plaats van later tijdens de opgraving.
Donderdags hadden we ook een vergadering. Hier hebben we de vondstregistratie besproken o.a. Omdat we met heel veel mensen zijn (c. 50!) zijn er ook veel squares open en dus veel vondsten. Anneke registreert alles en coördineert normaal het werk in het lab (de shelter). Dit was echter erg veel dus ik bood aan om haar te helpen. Ik wist alleen niet waar ik aan begonnen was! Elke dag komen er minstens vier studenten helpen in de shelter. Ik moet er voor zorgen dat ze allemaal werk hebben en dat ze het goed doen, ze komen naar mij toe voor vragen etc. Ook help ik Anneke door vondsten die in een verkeerde zak terecht zijn gekomen weer op de goede plek te krijgen, registreren in de database etc. En dat allemaal naast mijn gewone dagelijkse informatie invullen in de database van wat er in het veld gebeurd. En elke dag komt er meer werk bij. Vrijdags kwamen de eerste studenten. Deze moest ik dus eerst nog trainen in wat ze moeten doen en hoe. Dit neemt dus allemaal erg veel tijd in beslag. Mijn werkschema ziet er op dit moment zo uit:
4 uur opstaan
Half vijf suikerontbijt
Kwart voor vijf/ vijf uur naar de site
Half negen tot half tien ontbijt
Twaalf uur terug naar het hostel (omkleden/douchen)
Één uur lunch
Half twee tot half drie siësta
Tot drie uur data invoeren in de database
Drie uur tot half zeven werken in de shelter
Half zeven avondeten
Half acht lezing (tweemaal per week) of werken in de shelter als het erg druk was of even naar buiten relaxen
Negen uur/half tien naar bed.
Tja, een aardig vol programma dus. Maar ik vind het werk in de shelter erg leuk om te doen. Helaas is het nu wel erg druk in de shelter met al die mensen en dan word het ook erg chaotisch en hectisch. Dit weekend is het bijvoorbeeld lekker rustig omdat bijna iedereen naar Jeruzalem is. Dus nu kunnen we lekker op ons gemak wat werk doen.
Nou dit was ongeveer de eerste week. Ik ben misschien wat vergeten maar ik kan niet alles herinneren. De tijd loopt hier heel anders vanwege o.a. de lange dagen. Het voelt aan alsof we hier al minstens een maand zitten zoveel hebben we al gedaan. Ook op de site is dat te merken. Er is ontzettend veel werk verzet in deze twee weken. Gedeeltelijk komt dit door de grote groep maar ook door de mentaliteit. Deze groep staat om tien over half vijf buiten te wachten op de busjes. Op de site nemen ze af en toe een pauze, maar dat houd in dat ze wat slokken water drinken en dan weer verder gaan. Het is dus heel anders dan vorig jaar. Maar wel heel gezellig.
Oke, dat was het weer even. Ik hoop er dit weekend nog meer op te zetten als het lukt.
Groetjes vanuit Israël

  • 30 Juni 2013 - 20:02

    Marieke:

    Je bent er maar druk mee! Wel een leuke ervaring! Dat je paard hebt gereden. Ik heb het ooit eens in Italie gedaan maar vond het helemaal niets. Werkze komende week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lise

Actief sinds 10 Dec. 2011
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 24734

Voorgaande reizen:

17 Juni 2015 - 20 Juli 2015

Horvat Kur 2015

10 September 2013 - 16 Oktober 2013

Jordanië 2013

16 Juni 2013 - 15 Juli 2013

Horvat Kur 2013

17 Juni 2012 - 13 Juli 2012

Horvat Kur 2012

10 Januari 2012 - 30 Januari 2012

Kaapstad en Robben eiland

Landen bezocht: