Nog 12 dagen... - Reisverslag uit Nieuwer-Ter-Aa, Nederland van Lise Hertog - WaarBenJij.nu Nog 12 dagen... - Reisverslag uit Nieuwer-Ter-Aa, Nederland van Lise Hertog - WaarBenJij.nu

Nog 12 dagen...

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Lise

05 Juni 2012 | Nederland, Nieuwer-Ter-Aa

Nog 12 dagen en ik zit weer in Israël!!
Ik heb er al erg zin in. Ik zat van de week foto's van vorig jaar uit te zoeken en toen wou ik het liefste meteen gaan. Er gaan meer van vorig jaar ook dit jaar weer mee en iedereen kijkt er erg naar uit. Als het aan ons lag zaten we er allang!
Wat wil je ook als je in een goed hotel zit, met uitstekend eten, prive-strand en werken in een prachtige omgeving. Tussen de foto's vond ik een mooie foto van een zonsopgang terwijl we aan het werk waren, schitterend. Ik zal m hier bij het verslag plaatsen.
Voor degene die het niet (meer) weten nog even over waar we zitten, wat we doen en ons rooster.
De opgraving is een samenwerking van Nederland, Finland, Zwitserland en sinds dit jaar Amerika. Het team komt dit jaar dan ook letterlijk over de hele wereld vandaan: Nederland, Finland, Duitsland, Zwitserland, Roemenië, Zuid-Afrika, Engeland en Amerika. Soms lastig al die verschillende talen en gewoonten maar het is ook wel erg leuk. Je leert veel van elkaar. Aan het eind van de opgraving zijn we net één grote familie.

De opgraving is in Noord Israël, op Horvat Kur. Dit ligt ong. 2 km van het meer van Galilea. Ons hotel, Karei Deshe, ligt aan het meer, een aantal kilometers ten noorden van Tiberias.
Op de heuvel heeft een nederzetting gelegen. In 2008 zijn ze er voor het eerst mee bezig geweest. Dat jaar hebben ze alles in kaart gebracht wat zichtbaar was op de oppervlakte. Hierdoor konden ze bekijken welke plekken het meeste zouden opleveren aan informatie wanneer ze gaan graven. In 2010 zijn ze met graven begonnen. In dit seizoen hebben ze een klein begin gemaakt aan een gebouw bovenop de heuvel en iets lager, een paar huizen gedeeltelijk opgegraven. Vorig jaar zijn we met het grote gebouw verder gegaan. Dit bleek een synagoge te zijn (geen synagoge zoals tegenwoordig, maar toentertijd was het een gemeenschapsgebouw, ook voor vergaderingen enz.). De bedoeling was om in ieder geval alle buitenmuren op te graven zodat we een indicatie kregen van hoe het er uit heeft gezien. In 2012 zou er dan niet opgegraven worden, maar alle informatie zou dan worden verwerkt. Gelukkig voor mij (en een heleboel anderen), hebben we pas de één na laatste dag mogelijk de oostmuur gevonden. En nog maar een klein gedeelte hiervan. Ook werd er in de één na laatste week, geheel per ongeluk, een wateropslag gevonden. Op de bodem hiervan vonden we twee complete potten.

Dit jaar gaan we dus in de wateropslag graven en de oostmuur verder blootleggen. Ook gaan we waarschijnlijk aan de zuidkant werken waar we een trap vonden buiten de synagoge. Ik voeg een foto bij het verslag met daarop het gebouw en waar we gaan graven (rood: de synagoge; donkerrood: binnenplaats; wit: waar ik vorig jaar heb gegraven [vooral aan de muur vooraan de foto]; geel: waar we dit jaar gaan graven waarschijnlijk; groen: de wateropslag, deze ligt eigenlijk iets meer naar links).

Oke, ons dagelijks werkrooster:
04:15 opstaan
04:30–04:45 koffie/thee en cake(suikerontbijt)
04:45-05:00 vervoer naar de site
05:00-08:30 werken
08:30-09:30 ontbijt
09:30-12:15 werken
12:15-12:30 vervoer terug naar hotel
13:00-15:00 lunch en vrije tijd
15:00-17:00 vondstverwerking als jij aan de beurt bent (ik zal dit jaar elke dag bezig zijn in het lab waarschijnlijk)
18:30-19:15 avondeten
19:30-20:15 lezing ong. 2 keer per week
22:00 bedtijd (als je er niet al in ligt)

Het zijn dus best wel lange dagen. Vooral het vroege opstaan is voor veel mensen moeilijk. Gelukkig went het na een tijdje.
En wat ook helpt is dat we van maandag tot en met vrijdag werken en dan twee vrije dagen hebben. Het eerste weekend hebben we op zaterdag een trip naar enkel sites op het programma. Het tweede weekend is een extra lang weekend, dan gaat het grootste gedeelte naar Jeruzalem. Ik ben van plan dit jaar ook mee te gaan.

Door dit verslag te tikken krijg ik er alleen maar meer zin in! ;) Wat ook helpt is het feit dat het buiten grijs en koud is, en dat het op dit moment in Tiberias zonnig en rond de 30 graden is!!
Nog eventjes wachten maar. En mijn spullen vast bij elkaar zoeken.
(En misschien nog wat foto's kijken van vorig jaar :p )