Derde week - Reisverslag uit Nieuwer-Ter-Aa, Nederland van Lise Hertog - WaarBenJij.nu Derde week - Reisverslag uit Nieuwer-Ter-Aa, Nederland van Lise Hertog - WaarBenJij.nu

Derde week

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Lise

18 Juli 2012 | Nederland, Nieuwer-Ter-Aa

Het is een beetje laat, ik ben intussen al weer thuis, maar hier toch nog een nieuw verslag.

Maandag 02-07-2012
Het was vanochtend voor iedereen erg moeilijk om eruit te komen. Bijna iedereen was het weekend ergens heen geweest en had veel gedaan. Het was dus extra moeilijk om zo vroeg op te staan. Het was dan ook vrij stil tijdens het suikerontbijt.
Vandaag beginnen ze met het opgraven van een gedeelte in de cisterne (wateropslag). We zijn allemaal erg benieuwd wat eruit gaat komen. Vorig jaar hebben we al 3 potten, (bijna) compleet, eruit gehaald dus de verwachtingen zijn hoog. En dat bleek niet misplaatst te zijn. Elke dag deze week kwamen er wel een aantal 'babies' omhoog, waaronder enkele bijzondere exemplaren die nog nooit compleet zijn gevonden. In totaal hebben we denk ik rond de 15? exemplaren omhoog gehaald.
James werkte in de cisterne en nam een paar van de groep mee en de rest ging met mij mee naar het nieuwe square.
Ikzelf en Annasara hebben vandaag eerst nog even bij het oude stuk gewerkt. Rondom Tyler (de ezelskaken) moest het nog schoongemaakt worden om foto's te nemen. Daarna moesten we de rest van de grond weghalen die nog op de pleistervloer ligt.
Vanmiddag zijn we naar Tabgha geweest! Eerst in de kapel geweest om de mozaieken e.d. te bekijken. Uiteindelijk zaten we allemaal in de banken om ons heen te kijken. Sirpa had bladmuziek meegenomen en deelde dit uit. We hebben twee liederen in het Latijn? gezongen met z'n allen. Het klonk erg mooi. Er was een mooie akoestiek en één van de monniken zong een tweede stem erbij wat erg mooi was.
Hierna zijn we lekker wezen zwemmen! Ze hebben een ondiep 'zwembad' in de tuin. Dit water komt rechtstreeks uit bronnen en is dus erg koud. Maar dat was heerlijk! Helaas konden we niet al te lang blijven omdat het etenstijd was, maar het was erg verfrissend.

Dinsdag 03-07-2012
Vandaag hebben we het laatste beetje op de oude plek schoongemaakt. Een heleboel zandzakken moesten weggehaald worden en de laatste foto's werden gemaakt. Daarna heb ik Tyler er voorzichtig uit gehaald. Ik werk intussen in de volle zon omdat de tent al weg was gehaald. Na een poosje hebben we twee parasollen opgezet om enigszins schaduw te hebben.
In het nieuwe square worden ze een beetje wanhopig. We weten waar de muur moet zitten, maar de muur weet ons nog niet te zitten :p
Zolang we nog geen duidelijke afschieding hebben van de muur, kunnen we het square nog niet verder verdelen en alles 'in situ' maken. Dat betekend dat alles nu 'out of context'is en alle informatie zo goed als waardeloos is. We hebben wel een aantal stenen in een rechte lijn gevonden die er veelbelovend uitzien. We denken dat dit de bank is die langs de muur liep. Dit betekend dat de muur dus aan de andere kant moet zitten.
We hebben vandaag een bronzen munt gevonden en een stuk van een kleien pijp.
De grond wordt moeilijker om te graven. Er zitten een heleboel stenen in nu. Jürgen, de baas, heeft ons geholpen en is met een pikhouweel aan de slag gegaan om alle stenen los te maken. Dat scheelt een hoop werk.
Vanmiddag gingen ze naar Capernaum en kregen een prive rondleiding. Omdat ik me niet zo lekker voelde, ik heb al sinds zaterdag last van mijn buik, ben ik niet meegegaan maar mn bed ingedoken.

Woensdag 04-07-2012
Vandaag ben ik in het hostel gebleven. Ik voelde me niet zo goed. Waarschijnlijk heb ik toch te lang in de volle zon gewerkt gisteren.En mijn buik is nog steeds bezig. Ik heb lekker tot 7 uur geslapen, toen ontbeten en daarna aan de slag gegaan in het lab. Omdat we vrijdagmiddag allemaal weg waren, maandag naar Tabgha zijn geweest, en dinsdag naar Capernaum, zijn we erg achter met het wassen van de vondsten. Kristina en ik hebben dus een paar uur vondsten zitten wassen.
Vandaag is het voor de Amerikanen een nationale feestdag. Vanavond gaan we dit dan ook vieren.
De Amerikanen hebben het van te voren al zitten plannen. Ze droegen allemaal kleren in de kleuren van de vlag (sommige letterlijk). Op het feest vertelden ze eerst een beetje wat het inhield en toen droegen ze stukken voor uit de Onafhankelijkheidsverklaring. Vervolgens gingen ze ons de 'Carolina shag' aanleren. Dit is een dans die iedereen daar leert en kent. Dit leverde een aantal hilarische momenten op, maar het was wel leuk om te leren. Helaas kon mijn buik al dat draaien nog niet aan dus ik ben er al snel mee gestopt.
Omdat het een doordeweekse avond was konden we helaas niet al te lang opblijven. Maar het was erg gezellig.

Donderdag 05-07-2012
Vandaag ben ik weer meegegaan naar het veld. Mijn buik is nog niet helemaal over dus ik moet het wat rustig aan doen, maar ik had geen zin om nog een dag achter te blijven.
In het square beginnen we een beetje wanhopig te worden. De bank is duidelijk zichtbaar, maar de muur wordt maar niet zichtbaar. Dit is erg frustrerend. Jürgen helpt ons nog steeds om de grote stenen los te krijgen. Hij vind dat erg leuk om te doen. Hij noemt het 'agressie-therapie' ;) Hij gaat er zo in op dat hij zelfs één van de pikhouwelen gebroken heeft!
Vanmiddag naast dat ik in het lab moest werken zoals elke dag, hadden we ook een vergadering over de komende dagen.
De rest van de squares zijn zo goed als klaar. Één, hooguit twee dagen werk nog. Alleen mijn square gaat niet meer afkomen, maar dat komt omdat we zo laat zijn begonnen. Dit is echter een situatie die we nog niet hebben gehad. Tijd over aan het einde van een opgraving. Meestal loopt iedereen de laatste dagen nog te stressen om het af te krijgen.

Vrijdag 06-07-2012
Laatste dag voor het weekend.
Nog steeds hebben we de muur niet gevonden. We beginnen de moed te verliezen dat de muur er ook echt zit. Dat wil zeggen, iedereen die in ons square werkt. De rest zegt allemaal dat de muur er zit en dat we het bijna hebben gevonden. Zodra ze ons echter gaan helpen voor een poosje, verliezen zij ook de hoop. Er worden zelfs weddenschappen afgesloten onder mijn groep wanneer de nieuwe zal opgeven. ;)
Vanmiddag vertrekken de Amerikanen voor nog een weekendtrip. De rest blijft hier en maakt wat kleine uitstapjes. Ik zelf ben van plan weinig te gaan doen aangezien ik zo goed als blut ben.
Vanmiddag heb ik nog de hele middag in het lab gewerkt. Samen met Jasmin heb ik o.a. een aantal 'babies' gewassen.

Oke, dat was de derde week. Ik hoop vandaag nog meer te schrijven, maar... Jullie zien het wel verschijnen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lise

Actief sinds 10 Dec. 2011
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 24734

Voorgaande reizen:

17 Juni 2015 - 20 Juli 2015

Horvat Kur 2015

10 September 2013 - 16 Oktober 2013

Jordanië 2013

16 Juni 2013 - 15 Juli 2013

Horvat Kur 2013

17 Juni 2012 - 13 Juli 2012

Horvat Kur 2012

10 Januari 2012 - 30 Januari 2012

Kaapstad en Robben eiland

Landen bezocht: