Tweede week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lise Hertog - WaarBenJij.nu Tweede week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lise Hertog - WaarBenJij.nu

Tweede week

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Lise

28 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Oke, nieuwe poging. Woensdag wilde ik een verslag opslaan (behoorlijk lang verslag ook nog) en toen ging het internet eruit! Daarna had ik geen zin meer om het opnieuw te typen.

Vrijdag 20-01
Vandaag gingen we dus naar het vasteland. Het was best koud op de boot en ook erg mistig. We hebben voor het eerst in de verte een dolfijn gezien. De duikers schijnen bijna elke dag tussen de dolfijnen te zwemmen. Dat hebben wij helaas niet gedaan.
We gingen eerst naar de lutherse kerk, de eerste kerk die hier gesticht werd die niet hervormd was. We kregen eerst een lezing over de kerk in het bijgebouw. Het was daar erg warm en je zag iedereen indutten. Zelfs de decaan (van de faculteit Archeologie Leiden) sukkelden langzaam in. Daarna gingen we de kerk zelf bezichtigen en kregen we in kleine groepjes een rondleiding in de toren. Dit is nog met origineel hout gebouwd dat waarschijnlijk gedeeltelijk afkomstig is van schepen. Hier was ook de oudste bestaande mechanische klok van het zuidelijke halfrond. Die moet elke dag worden opgewonden op drie verschillende plekken van de klok. Wij mochten het ook doen vandaag.
Als lunch kregen we vetkoek. Dat is een soort oliebol alleen snijden ze het open en doen er kip en aardappels enz in. Was op zich wel lekker maar erg vet.
Hierna zijn we naar het Prestwich Memorial geweest. Het memorial is voor een hele grote begraafplaats die ontdekt is tijdens het bouwen. Ze weten niet zo goed wie er allemaal liggen.
We hadden nog twee uur de tijd voor de boot vertrok dus we zijn met een klein groepje naar het Waterfront gegaan en zijn wat inkopen wezen doen en hebben nog lekker een ijsje gegeten.

Zaterdag 21-01
Vandaag gingen we in groepjes het eiland over. We moesten elk naar vier sites en daar evalueren wat er opgeknapt moest worden en nadenken over hoe het goed gerepresenteerd kan worden als erfgoed site.
’s Middags hadden we lezingen. En ’s avonds zou Bert een korte presentatie geven. Die uiteindelijk aardig lang uitviel.

Zondag 22-01
Rustige dag vandaag. Iedereen bleef op het eiland. We hebben een paar verplichte lezingen gehad en voor de rest niet zo veel gedaan. Met een paar zijn we een stuk wezen wandelen en we hebben even met onze voeten in het zwembad gezeten. Nou ja, in het kinderbadje want het zwembad zelf ziet er nogal onnatuurlijk groen uit. We hebben dus ook nog niet gezwommen sinds we hier zijn. De douches zijn wel erg populair.

Maandag 23-01
Er gaat een griep rond in de groep. Een voor een liggen we een dag ziek op bed. Vandaag was ik aan de beurt. Dat kwam niet zo goed uit want ik moest naar het vasteland om te gaan praten over de mogelijkheden voor het werken met het aardewerk. Gelukkig had ik het al uitgebreid met Jake (de zuid-afrikaanse student die me helpt) besproken en hij heeft ingevallen. Ik heb de hele dag liggen slapen. ’s Middags was er ook eigenlijk nog een oefening over conservatie maar daar ben ik ook niet naar toe geweest.

Dinsdag 24-01
Voelde me iets beter vandaag. Vanochtend kregen we eerst een tour door de gevangenis. Eindelijk. Dat is tenslotte de ‘ attractie’ van het eiland. Was erg interesant. We werden rondgeleid door Diwa. Hij loopt ook mee met de fieldschool en hij heeft een of andere functie bij het Robben Island Museum. Hij is zelf ook een politieke gevangene geweest en wist dus veel te vertellen. En natuurlijk hebben we de cel van Nelson Mandela gezien. Jake en ik moesten iets eerder weg om de boot te halen. Ik was nog niet helemaal lekker en zag een beetje op tegen de bootreis, maar we hadden gewoon te weinig dagen om nog een dag niet te gaan. Ik ben behoorlijk misselijk geworden, maar gelukkig heb ik niet overgegeven.
In het lab hadden we twee dozen met scherven staan van het wrak de ‘Middelburg’. We gaan het in twee ronden doen. Eerst maken we foto’s van elk object en een korte beschrijving, in de tweede ronde gaan we elk object nog eens langs en beschrijven dan de decoratie. We zetten alle informatie in een database, zodat de mensen hier (Jaco en Tara) er ook iets aan hebben. Documentatie hebben ze namelijk amper en alles is hier welkom. Alle scherven waren van porcelein wat het wel makkelijker maakte. Terug bij de Waterfront moesten we verschillende boodschappen doen. We kregen regelmatig een sms of telefoontje, “kun je dit meenemen?” Liepen uiteindelijk met aardig wat tassen.
’ s Avonds hadden we nog lezingen.

Woensdag 25-01
Ik had niet echt mijn dag vandaag. We hebben eerst alle data overgetypt in de database vanuit mijn schrift. Ik had namelijk mijn laptop niet bij me gisteren. Dit heeft een paar uur geduurt. Daarna ging ik het verslag typen voor dit blog en doordat het internet dus uitviel was alles verdwenen. En toen ik ’s middags weer wat wilde gaan doen aan de database kon ik de database niet meer terug vinden. Uiteindelijk heb ik het wel terug gevonden, gelukkig. Anders had ik alles over moeten doen.
’s Avonds hadden we weer lezingen. Het liep een beetje uit tot een uur of tien en iedereen was het echt helemaal zat.

Donderdag 26-01
Vanochtend namen we de vroege boot van 6.30 uur. De eerst volgende gaat namelijk pas om 9.45 uur en dan zijn we veel te laat in het lab. We hadden nu ook de kleinere boot en dat heb ik gemerkt ook. Ik werd nu echt zeeziek. Ik kon het nog net binnen houden.
Op het vasteland zijn we eerst naar een van de campussen gegaan. Jake wilde graag even zijn vriendin zien. Met zijn vriendin zijn we toen gaan ontbijten want dat hadden we ook nog niet gedaan. Daarna zijn we hard aan de slag gegaan. We gingen veel sneller dan we dachten en hadden alle foto’s voor de lunch gemaakt. We ontdekten ook nog iets leuks. We waren een foto aan het maken en zagen opeens dat er een leeg stukje zat waar duidelijk iets had moeten zitten. Toen we het tegen het licht hielden konden we een bloem zien met hele fijne details. Jake heeft toen een beetje met de camera en reflecties zitten spelen en kreeg uiteindelijk een hele mooie foto van wat er eigenlijk zou moeten zitten. Hierna moesten we dus bij elk stuk opletten of er wat zou moeten zitten en er niet meer zat. Witte kopjes bleken niet zo wit meer te zijn. In plaats van allemaal blauw/wit, zaten er dus heel veel gouden en rode kleuren tussen. Dat is er in een tweede laag op aan gebracht en nu dus verdwenen.
Tussen de middag zijn we wezen lunchen met de vriendin van Jake en twee vrienden van hun. Voor het eerst een echt lekkere lunch gehad. Kan nu weer even vooruit. :)
’s Avonds zouden er presentaties zijn van het landteam, maar omdat het gisteren zo laat was geworden hadden ze het verschoven naar voor het eten. Wij kwamen echter pas tegen 6 uur aan en misten een deel. Robert en Arnout enzo waren er ook allemaal niet bij dus dat was niet zo handig geregeld.

Vrijdag 27-01
Vanochtend waren we met een grote groep op de vroege boot. Een aantal gingen er naar het archief. Ik had dit keer een pilletje tegen zeeziekte ingenomen, wat crackers gegeten en ik was bovenop de boot in de frisse lucht gaan zitten. Ik heb nergens last van gehad! Totaal niet misselijk geworden.
We hebben ontbeten in een restaurantje dat Bread, Milk and Honey heet. En ze hebben daar heerlijke muffins!! Vandaag alle objecten nog een keer bekeken en een goede beschrijving gemaakt van de decoraties. We maakten een word document met de meest voorkomende typen zodat we in de database alleen maar ‘type A’ of ‘type B’ hoefde in te vullen. We kwamen uiteindelijk tot ‘type Q’!! dat hadden we niet helemaal verwacht maar het maakte het werk wel makkelijker.
Ook nu waren de presentaties naar voor het eten verschoven en eigenlijk was het onze beurt. Omdat Robert enzo er echter gisteren niet bij waren moesten de anderen weer opnieuw presenteren. Tegen acht uur waren we nog bezig en Arnout wou eigenlijk nog verder gaan. Ik had intussen al iets van 7 uur niets meer gegeten en had erge honger. Ik denk dat iedereen aardig honger had. Dus ik riep ‘eten’ en na wat discussie stopten we inderdaad voor vandaag. Het duurde nog een poos voor er ook echt eten was en we aten pas tegen half negen.

Zaterdag 28-01
Oke, ik ben weer bij met mijn verslag. Als ik zo klaar ben ga ik weer verder met mijn database invoeren. Dat zal nog wel wat tijd in beslag nemen. En vanmiddag moet ik nog de presentatie houden. Verder hebben we geloof ik niet zo veel meer te doen. Morgen hebben we vrij. Ik denk dat ik de boot van 9.45 uur neem en vast naar het hostel ga. Lekker aan het zwembad liggen, lezen en niets doen.
Deidre heeft haar vlucht verzet naar woensdag dus ik heb de kamer morgen voor mij alleen. Arnout zit ook in het hostel en heeft hetzelfde vliegtuig als ik dus ik hoef niet in mijn eentje te reizen.
Oke, als ik terug ben zal ik nog wel de laatste dingen erop zetten en ook wat foto’s. Groetjes

@Marieke: haha, zeg maar tegen Thom dat ik zal kijken of ze er zijn. :)

  • 28 Januari 2012 - 13:45

    Gea:

    Qua werk zou ik niet met je willen ruilen, maar met de temperatuur wel. Het zal je wel erg tegenvallen hoe koud het hier is, want het wordt nu elke dag kouder en volgende week zal de temperatuur overdag onder nul blijven.
    Dus je kan waarschijnlijk volgend weekend wel schaatsen!?!

    Ik kom snel een keer foto's kijken.

    Goede terugreis!

    Groetjes van ons drietjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lise

Actief sinds 10 Dec. 2011
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 24767

Voorgaande reizen:

17 Juni 2015 - 20 Juli 2015

Horvat Kur 2015

10 September 2013 - 16 Oktober 2013

Jordanië 2013

16 Juni 2013 - 15 Juli 2013

Horvat Kur 2013

17 Juni 2012 - 13 Juli 2012

Horvat Kur 2012

10 Januari 2012 - 30 Januari 2012

Kaapstad en Robben eiland

Landen bezocht: