Week 2 alweer voorbij - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Lise Hertog - WaarBenJij.nu Week 2 alweer voorbij - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Lise Hertog - WaarBenJij.nu

Week 2 alweer voorbij

Blijf op de hoogte en volg Lise

05 Juli 2015 | Israel, Tiberias

Hallo allemaal,
Hierbij weer een update. We zijn al weer halverwege het seizoen.... De tijd gaat veel te snel. Bijna iedereen is weg naar Jeruzalem voor het lange weekend. Ik ben in het hotel gebleven, het is tenslotte mijn enigste vakantie sinds vorig jaar Israel dus ik moet me een beetje ontspannen. Nou vooruit, ik heb wel een beetje gewerkt maar ik heb ook lekker een film gekeken en gezwommen en gisteren zijn we lekker uit eten geweest. Een heerlijk steak en dus even geen kip! :)
Even kijken, wat is er allemaal gebeurd sinds de vorige keer...
We hebben het net niet gered om in de eerste week de baulk eruit te halen. Dat kwam vooral doordat we erg last hadden van de wind en onze tent elke keer instortte. Uiteindelijk hebben Mason en Phifer (Amerikanen) het voor elkaar gekregen om het stevig te krijgen en konden we goed doorwerken. We hebben in die baulk enorm veel potscherven gevonden. Op een dag hadden we anderhalve emmer vol met scherven: 1642 om precies te zijn.
Iedereen was erg blij met ons... het scherven wassen duurde meer dan twee uur die dag en het laatste gedeelte hielp iedereen mee met deze scherven.
Maandags hebben we het afgerond en zijn we doorgegaan naar het volgende project. In het noorden hebben we een kamer met pleister vloer. We wilden graag de connectie tussen deze kamer en de muren vinden dus ik heb een test probe van 1m bij 1m uitgezet. Er werd gehoopt dat er iets interessants gevonden zou worden onder de vloer. We hebben misschien niet een munt gevonden, wat het ideaalste zou zijn, maar we hebben wel ontdekt dat er twee pleister vloeren zijn en dat de noordmuur op een oudere muur is gebouwd.
De pleister was veel zachter dan die vloeren die ik twee jaar geleden moest uithakken dus we waren met een dag of drie klaar. Ook omdat we maar een meter ongeveer de diepte in konden voor we op bedrock terecht kwamen.
Wel hebben we wat aardewerkrandjes en onderkanten gevonden wat kan helpen met de dateringen.
Donderdag zijn we verhuisd naar een andere baulk die eruit moet. Deze ligt naast de enige plek waar we nog mozaïek in de vloer hebben. Hopelijk ligt er onder de baulk nog meer. Het gaat best snel en morgen hopen we het er dan ook uit te hebben.
De rest van de squares gaan enigszins op schema omlaag. Er zijn verschillende muren gevonden maar deze horen bij het dorp en niet bij de synagoge. Wel erg interessant vooral omdat er ook drempels enzo gevonden zijn maar het is niet waar we eigenlijk dit jaar naar zochten.
Ik weet nog niet precies wat ik hierna ga doen, vanavond hebben we een vergadering en hebben we het er over.
Jurgen is intussen aangekomen dus het begint nu een beetje normaal te worden in het lab. Stefan werkt van op afstand ook gewoon mee. Heel vaak zijn we op de server computer opeens van alles gebeuren, schermpjes die tevoorschijn komen enz. Dan zit Stefan in Zwitserland weer te werken, hij heeft directe verbinding met de computer. We hebben hier in het lab ook een vaste telefoon en als deze overgaat nemen we meestal gewoon op met Hoi Stefan. Meestal is hij het. :) Nou ja, op deze manier is hij er ook nog bij betrokken. We verwachten hem eigenlijk nog een keer te zien hier maar we hopen dat hij gewoon thuis blijft... het is belangrijker dat hij goed beter wordt en volgend jaar (hopelijk) weer gewoon hier kan zijn.
Tja en verder... het is nog steeds niet erg druk in het hotel. Zo nu en dan zijn er groepen tieners maar niet zoveel als normaal. Van de week had ik moeite met slapen maar nu in het weekend haal ik dat weer een beetje in. Hopelijk gaat het volgende week beter.
De temperaturen zijn nog steeds lager dan normaal, wat dat betreft zitten wij hier beter dan jullie. Maar ja, aangezien het bij ons kouder is, is het bij jullie warmer dus ja....
Vorige week zaterdag (?) heeft het zelfs geregend hier wat heel erg vreemd is deze tijd van het jaar. Ook stormde het dat weekend heel erg. Ik lag op het strand en moest echt onder de palmbomen vandaan want er kwam van alles naar beneden vallen. Ook waren er aardig wat golven in het meer en konden we de andere kant niet zien, het was net alsof ik aan het strand van de Noordzee stond....
Vrijdag toen we de ronde over de site deden, waarbij iedereen vertelt wat er die week gedaan is, waaide het ook echt enorm. Ben, Anne Lize, Phifer en ik hingen (letterlijk) aan de touwen en palen zodat de rest rond kon lopen en alles kon zien. We werden bijna omvergeblazen soms wanneer de wind onder de tent kwam.
We zijn toen ook maar wat eerder gestopt.
Nou dat was het weer voor nu.
Ik zal kijken of ik volgend weekend weer iets kan schrijven of misschien iets eerder.
groetjes
Lise

ps. ik zal proberen wat foto's erbij te plaatsen.